regulamin_rady_r
REGULAMIN RADY RODZICÓW
SZKOŁY PODSTAWOWEJ INTEGRACYJNEJ NR 21 W KOSZALINIE
Rozdział I
Podstawa prawna
§ 1
Podstawę prawną niniejszego regulaminu stanowią:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.Ustaw z 1996 r. Nr 67, poz.329 z późn. zmianami)
- Statut Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 21 w Koszalinie.
Rozdział II
Postanowienia ogólne
§ 2
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o szkole, należy przez to rozumieć Szkołę Podstawową Integracyjną nr 21 w Koszalinie
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o rodzicach, należy przez to rozumieć ogół rodziców lub opiekunów prawnych uczniów szkoły.
- Ilekroć w regulaminie jest mowa o organach szkoły, należy przez rozumieć odpowiednio:
- Dyrektora szkoły
- Radę Pedagogiczną
- Samorząd Uczniowski
- Dyrektora szkoły
- Rodzice współdziałają ze szkołą za pośrednictwem Szkolnej Rady Rodziców zwanej dalej Radą Rodziców.
- Rada Rodziców stanowi reprezentację rodziców uczniów uczęszczających do Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 21 w Koszalinie.
- Rada Rodziców jest samorządnym organem szkoły, współdziałającym z dyrektorem szkoły, radą pedagogiczną, samorządem uczniowskim, organem prowadzącym szkołę, organem sprawującym nadzór pedagogiczny w realizacji zadań szkoły.
- Terenem działania Rady Rodziców jest budynek szkoły, w którym mieści się siedziba Rady Rodziców, jak też wszystkie miejsca, w których przebywają uczniowie Szkoły Podstawowej Integracyjnej nr 21 w Koszalinie, rodzice uczniów i nauczyciele w związku ze sprawami dotyczącymi szkoły.
Rozdział III
Cele, zakres działania i zadania Rady Rodziców
§ 3
- Celem działania Rady Rodziców jest doskonalenie statutowej działalności szkoły w zakresie:
- organizacji pracy szkoły, procesu wychowawczego i dydaktycznego
- poprawy warunków technicznych i wyposażenia szkoły
- zapewnienia uczniom warunków bytowych i pomocy materialnej
- organizacji pracy szkoły, procesu wychowawczego i dydaktycznego
- Szczególnym celem Rady Rodziców jest działanie na rzecz opiekuńczej funkcji szkoły.
- Rada Rodziców reprezentuje ogół rodziców.
- Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego szkołę, dyrektora, rady pedagogicznej z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
- Rada Rodziców prowadzi działalność na podstawie zatwierdzonego przez siebie rocznego planu pracy oraz rocznego planu wpływów i wydatków.
§ 4
I. Do kompetencji Rady Rodziców należy:
1. Uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
a) programu wychowawczego szkoły obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, realizowanego przez nauczycieli,
b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców;
2. Opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania szkoły,
3. Opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora szkoły.
4. W przypadku jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu, o którym mowa w ust. 1, program ten ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora szkoły obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
II. Do zadań Rady Rodziców należą w szczególności:
- Podejmowanie działań w zakresie zmian w programach wychowawczym i dydaktycznym szkoły.
- Inicjowanie i branie czynnego udziału w spotkaniach z młodzieżą.
- Współdziałanie w programowaniu prac szkoły oraz w planowaniu wydatków finansowych szkoły.
- Udzielanie pomocy samorządowi uczniowskiemu oraz organizacjom młodzieżowym i społecznym działającym w szkole.
- Podejmowanie działań na rzecz pozyskania środków finansowych dla szkoły.
- Pozyskiwanie podmiotów gospodarczych, instytucji do współpracy ze szkołą, szczególnie w celu przyjęcia patronatu nad jej działalnością.
- Współpraca z różnymi organizacjami działającymi w środowisku lokalnym.
- Współudział w organizowaniu działalności mającej na celu podnoszenie kultury pedagogicznej w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym.
- Współuczestniczenie w opracowaniu i realizacji procedur ustalonych na okoliczność sytuacji szczególnych zagrażających bezpieczeństwu uczniów lub szkoły (przemoc wobec uczniów lub nauczycieli, zbiorowy protest, zagrożenie losowe lub zewnętrzne itp.)
- Uzyskiwania porad w sprawie wychowania i dalszego kształcenia swych dzieci.
- Wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy szkoły.
- Określanie struktur działania ogółu rodziców oraz Rady Rodziców.
- Opiniowanie statutu i innych dokumentów prawa wewnątrzszkolnego.
Rozdział IV
Organizacja i zasady działania Rady Rodziców
§ 5
- Podstawowym ogniwem organizacyjnym Rady Rodziców jest „Rada Klasowa”.
- Klasowe zebranie rodziców wybiera spośród siebie w głosowaniu tajnym „Radę Klasową” składającą się z 3 - 5 osób tak, aby można było utworzyć funkcje przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
- Wszyscy delegaci Rad Klasowych – po jednym z klasy - tworzą Radę Rodziców szkoły.
- Walne zebranie Rady Rodziców szkoły wybiera spośród siebie:
Ø Prezydium Rady Rodziców jako wewnętrzny organ kierujący pracami Rady Rodziców
Ø Komisję Rewizyjną, jako organ kontrolny Rady Rodziców.
§ 6
Prezydium Rady Rodziców
- Prezydium Rady Rodziców składa się z 3 - 5 członków tak, aby można było wyłonić funkcje: przewodniczącego, wiceprzewodniczącego, sekretarza.
- Prezydium dokonuje swego ukonstytuowania na swym pierwszym posiedzeniu.
- Prezydium Rady Rodziców może tworzyć stałe lub doraźne komisje i zespoły spośród swoich członków, członków Rady Rodziców i spośród innych rodziców i osób współdziałających z rodzicami spoza szkoły (jako ekspertów) dla wykonania określonych zadań.
- Zebranie Rady Rodziców i Prezydium Rady Rodziców zwołuje przewodniczący lub jego zastępca. Zebranie sprawozdawczo-wyborcze powinno być zwołane w terminie 1 miesiąca od dnia rozpoczęcia roku szkolnego.
§ 7
Komisja Rewizyjna
- Komisja Rewizyjna składa się co najmniej z 2 osób, nie więcej jednak niż z 5 osób.
Członkowie Komisji Rewizyjnej wybierają przewodniczącego i zastępcę przewodniczącego na pierwszym swoim posiedzeniu. - Posiedzenia kontrolne Komisji Rewizyjnej są obligatoryjne przed zebraniem sprawozdawczo-wyborczym Rady Rodziców. Komisja Rewizyjna może zbierać się także z własnej inicjatywy lub na wniosek prezydium Rady Rodziców, Rady Klasowej lub dowolnej grupy rodziców, liczącej jednak nie mniej niż 30 osób.
- Ustalenia i wnioski Komisji Rewizyjnej muszą mieć każdorazowo formę pisemną i są przedstawiane: zebraniu Rady Rodziców, prezydium Rady Rodziców oraz osobom, które wnioskowały o jej zwołanie.
§ 8
Kadencja organów Rady Rodziców
- Kadencja członka w organach Rady Rodziców trwa 3 lata, począwszy od miesiąca września do dnia 30 września ostatniego roku kadencji – z uwzględnieniem § 8 ust.3.
- Po zakończeniu 3-letniej kadencji można powtórnie kandydować do organów Rady Rodziców.
- Rodzice biorą udział w organach statutowych w okresie uczęszczania ich dzieci do szkoły.
- Członkowie Rad Klasowych, prezydium Rady Rodziców, jak i członkowie Komisji Rewizyjnej, mogą być odwołani ze swych funkcji przed upływem kadencji jeśli gremia, które dokonały ich wyboru postanowią ich odwołać.
Rozdział V
Tryb podejmowania uchwał przez Radę Rodziców
§ 9
- Uchwały podejmuje się zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy regulaminowego składu danego organu.
- Uchwały walnych zebrań Rady Rodziców odbytych w drugim terminie, co najmniej pół godziny później – jeżeli w zawiadomieniu podano również drugi termin – są ważne bez względu na liczbę członków obecnych na zebraniu.
- Listę uczestników posiedzenia danego organu oraz quorum ustala każdorazowo sekretarz organu lub przewodniczący.
- Uchwały są protokołowane w protokólarzu Rady Rodziców szkoły. Rady Klasowe decydują samodzielnie, czy protokołować uchwały. Za protokólarz Rady Rodziców i jego prawidłowe prowadzenie odpowiada sekretarz prezydium rady.
- Walne zebranie Rady Rodziców upoważnia prezydium do podejmowania decyzji w imieniu Rady.
- Uchwały walnego zebrania Rady Rodziców oraz prezydium Rady Rodziców w okresie między zebraniami Rady Rodziców są obowiązujące dla wszystkich rodziców. W przypadku braku ich przestrzegania prezydium Rady Rodziców może wnioskować do dyrektora szkoły o podjęcie działań administracyjnych.
Rozdział VI
Wybory do organów Rady Rodziców
§ 10
- Wybory do organów Rady Rodziców Rady Klasowej, prezydium Rady Rodziców i do Komisji Rewizyjnej odbywają się w głosowaniu jawnym.
- Lista kandydatów do danego organu nie może być mniejsza od liczby miejsc ustalonych dla danego organu. Zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić ustanie lub pisemnie (jeśli nie mogą wziąć udziału w zebraniu wyborczym) swoją zgodę na kandydowanie.
- Wybrani zostają ci kandydaci, którzy uzyskali największą ilość głosów, nie mniej jednak niż 50 % i jeden głos spośród oddanych głosów.
- Przy równej ilości uzyskanych głosów zarządza się głosowanie uzupełniające.
- Nowo wybrane organy mają obowiązek ukonstytuowania się na pierwszym swoim posiedzeniu.
- Ustala się następujący porządek i zasady obrad zebrania sprawozdawczo-wyborczego Rady Rodziców:
- Wybór przewodniczącego i sekretarza zebrania oraz innych organów zebrania, jak: komisja regulaminowa, komisja uchwał i wniosków i komisja wyborcza.
Wybory do tych funkcji są jawne. Dopuszcza się wybór jednej wspólnej komisji wyborczej. - Sprawozdanie prezydium z działalności w okresie sprawozdawczym
W szczególności sprawozdanie musi zawierać informację o realizacji planu pracy i gospodarowania funduszem Rady Rodziców. - Sprawozdanie komisji rewizyjnej i wniosek o udzielenie absolutorium prezydium Rady. Wniosek zostaje przegłosowany przez Radę Rodziców.
- Informacja dyrektora szkoły o stanie organizacyjnym i funkcjonowaniu placówki, ewentualne wystąpienia zaproszonych przedstawicieli innych organów szkoły lub organizacji.
- Ewentualne wystąpienia zaproszonych przedstawicieli innych organów szkoły lub organizacji.
- Dyskusja i wolne wnioski.
- Uchwalenie przez Komisję Uchwał i Wniosków założeń programowo –organizacyjnych do działalności Rady Rodziców w następnej kadencji (plan pracy, preliminarz kosztów) oraz przegłosowanie tych uchwał.
- Wybory uzupełniające do organów Rady Rodziców. Ilość mandatów wynika z ilości osób opuszczających dany organ w związku z zakończeniem nauki dziecka, rezygnacją z pracy lub wykluczeniem i jest ustalana przez prezydium):
- przypomnienie zasad wyborczych przez przewodniczącego zebrania
- ustalenie przez Komisję Regulaminową listy obecności i stwierdzenie prawomocności zebrania
- zgłaszanie kandydatów do organów Rady
- ustalenie listy kandydatów przez Komisję Wyborczą
- wybory jawne
- ustalenie przez Komisję Wyborczą listy nowych członków uzupełniających składy prezydium i Komisji Rewizyjnej
- przypomnienie zasad wyborczych przez przewodniczącego zebrania
- Wybór przewodniczącego i sekretarza zebrania oraz innych organów zebrania, jak: komisja regulaminowa, komisja uchwał i wniosków i komisja wyborcza.
- W celu zapewnienia uczestnictwa w organach Rady Rodziców wszystkich poziomów przyjmuje się, że mandaty rodziców opuszczających te organy w związku z zakończeniem nauki swojego dziecka są przeznaczone dla rodziców klas pierwszych.
Rozdział VII
Ramowy plan pracy Rady Rodziców i jej organów
§ 11
- Zebranie Rady Rodziców jest zwoływane przez jej prezydium nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym.
- Zebranie Rady Rodziców może być zwołane także w każdym czasie na wniosek Rad Klasowych z co najmniej 3 klas, na wniosek dyrektora szkoły, Rady Pedagogicznej – złożony do prezydium rady.
- Prezydium Rady Rodziców obraduje nie rzadziej niż 2 raz w semestrze.
- W posiedzeniach prezydium Rady Rodziców uczestniczy z głosem doradczym dyrektor szkoły lub osoba przez niego wyznaczona oraz w miarę potrzeb inne osoby zaproszone przez prezydium.
- Posiedzenia prezydium odbywają się według planu ustalonego przez przewodniczącego.
Na wniosek członka prezydium plan zebrania może być zmieniony lub uzupełniony.
Zmiany planu zebrania wymagają przegłosowania według zasad określonych w Rozdz. V. - Posiedzenia prezydium Rady Rodziców są protokołowane w protokolarzu Rady Rodziców, za który ponosi odpowiedzialność sekretarz prezydium.
Rozdział VIII
Fundusze Rady Rodziców
§ 13
- Fundusze Rady Rodziców pochodzą ze składek rodziców oraz dobrowolnych wpłat od osób prawnych i fizycznych. Wysokość składek ustala zebranie Rady Rodziców na wniosek prezydium Rady Rodziców. Fundusze Rady Rodziców mogą pochodzić także z innych źródeł, w tym z działalności gospodarczej i wpływów od sponsorów.
- Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od określonej w pkt. 1.
3. Rodzice wpłacają składkę do skarbników klasowych wg ustalonych zasad przez Radę Rodziców.
- Jeśli do szkoły uczęszcza więcej niż 2 dzieci tych samych rodziców, klasowa rada rodziców może wyrazić zgodę na wnoszenie składki tylko na 2 dzieci. Klasowa rada rodziców może tez całkowicie zwolnić od wnoszenia składki tych rodziców, których sytuacja materialna jest bardzo trudna.
§ 14
- Gospodarka finansowa Rady Rodziców opiera się na opracowanym przez prezydium Rady planie finansowym – preliminarzu wydatków, zatwierdzonym na zebraniu Rady Rodziców.
- Preliminarz wydatków powinien uwzględniać potrzeby szkoły oraz ustalenia dokonane na zebraniu Rady Rodziców.
- W zatwierdzonym preliminarzu wydatków zmiany mogą być dokonywane wyjątkowo na podstawie uchwały prezydium Radu Rodziców, po stwierdzeniu ważnego interesu szkoły.
O zmianach tych prezydium informuje Radę Rodziców na najbliższym zebraniu.
§ 15
- Ewidencja dochodów i wydatków Rady Rodziców odbywa się na zasadach ustalonych przez Ministra Finansów dla gospodarowania funduszami społecznymi.
- Wydatki z funduszu Rady Rodziców mogą być finansowane po uzyskaniu zgody przewodniczącego Rady lub zastępcy oraz opinii dyrektora szkoły.
- Dokumenty finansowe muszą być przed zaksięgowaniem zatwierdzone i zaakceptowane przez przewodniczącego Rady Rodziców – pod względem merytorycznym i dyrektora szkoły – pod względem formalnym.
§ 16
Prezydium Rady Rodziców może wydatkować środki pochodzące ze zgromadzonych funduszów na następujące cele:
- dofinansowanie konkursów i imprez o charakterze ogólnoszkolnym, jak festyn sportowo-rekreacyjny, finały szkolne olimpiad i konkursów przedmiotowych, sportowych itp.
- sfinansowanie niektórych zajęć pozalekcyjnych
- nagrody rzeczowe dla wyróżniający się uczniów i zespołów artystycznych sportowych
- częściowe sfinansowanie klasowych wycieczek historyczno-turystycznych i zawodowych
- zakupy książek, środków dydaktycznych, sprzętu telewizyjnego, wideo oraz komputerów
- wydatki osobowe i rzeczowe związane z prowadzeniem księgowości oraz podróże służbowe uczniów i przedstawicieli Rady Rodziców
- zakup prasy i periodyków na wyposażenie gabinetów przedmiotowych
- zakup środków czystości, opłat za remonty i naprawy sprzętu
- zakup sprzętu gospodarczego, mebli i sprzętu sportowego
- pomoc materialną dla dzieci z najbiedniejszych rodzin w postaci sfinansowania dożywiania, odzieży, podręczników i zapomóg
- finansowanie własnych projektów Rady Rodziców jak budowa nowych pracowni, wyposażanie szkoły w określony sprzęt i aparaturę, remonty bieżące infrastruktury szkolnej, renowację urządzeń sportowo-rekreacyjnych itp.
- przeznaczenie środków na kapitał założycielski dla utworzenia określonej formy działalności gospodarczej
- lokowanie środków w celu ich pomnożenia na korzystnych kontach terminowych
- inne cele realizowane uchwałą Rady Rodziców
- dofinansowanie działalności statutowej szkoły
§ 17
Sposób wydatkowania środków Rady Rodziców może w części być zależny od życzenia czy wskazania celów przez osoby lub organizacje wpłacające dodatkowe kwoty na rzecz Rady Rodziców. W takim przypadku prezydium Rady Rodziców nie może wydatkować tych środków na inne cele, bez uzyskania zgody ofiarodawców.
Rozdział IX
Obsługa księgowo-rachunkowa środków finansowych Rady Rodziców
§ 18
- Obsługę księgowo – rachunkową funduszy Rady Rodziców prowadzenia księgowości oraz obsługi rachunkowej użytkowników funduszu zgodnie z zatwierdzonym preliminarzem –prowadzi wyznaczony przez Dyrektora szkoły pracownik służb finansowo- księgowych.
- Bezpośredni nadzór nad pracą księgową pełni przewodniczący Rady Rodziców.
- Prezydium zakłada w banku bieżący rachunek oszczędnościowo-rozliczeniowy w celu przechowywania na nim środków oraz dokonywania bieżących wypłat i przelewów. Dopuszcza się korzystanie z wydzielonego rachunku na koncie szkoły o ile wprowadzi to znaczne oszczędności w kosztach prowadzenia rachunku.
- Zasady rachunkowości oraz obieg dokumentów finansowych regulują odrębne przepisy.
Rozdział X
Postanowienia końcowe
§ 19
- Rada Rodziców, poprzez różne formy swego działania, zapewnia realizację uprawnień ustawowych i statutowych społeczności rodzicielskiej.
- W przypadku nie respektowania tych uprawnień przez Dyrekcję szkoły lub podległych jej pracowników, a także przez Radę Pedagogiczną – prezydium Rady rodziców może złożyć pisemne zażalenie na tego rodzaju stan rzeczy do Dyrektora szkoły i ma prawo oczekiwać wyczerpującej pisemnej odpowiedzi.
- W przypadku konfliktu Rady Rodziców z innymi organami szkoły, wynikającego z nie respektowania uprawnień społeczności rodzicielskiej oraz nie udzielenia wyczerpujących odpowiedzi na złożonych zażalenia – prezydium Rady Rodziców ma prawo zwrócenia się o rozstrzygnięcie sporu do organu prowadzącego szkołę.
§ 20
Regulamin Rady Rodziców podlega zatwierdzeniu przez walne zebranie Rady Rodziców.
Zmiany w regulaminie mogą nastąpić w trybie przewidzianym dla jego ustalenia i zatwierdzenia.
§ 21
Regulamin Rady Rodziców obowiązuje z dniem zatwierdzenia.
Koszalin 2007.10.25